maanantai 27. kesäkuuta 2011

Leppiksen ensimmäinen kestotesti

Velvollisuudet kutsuivat Team Leppiksen jäseniä Tuuriin Kyläkaupalle FPDA:n osakilpailua järjestämään, ja mikäpä muu olisi paremmin kuuman kesäpäivän matkakulkineeksi soveltunut kuin juuri leimattu Leppis! Tämä olisi ensimmäinen yhtään pidempi reissu Micralla joten luvassa oli arvokasta tietoa pienen ystävämme matka-ajo-ominaisuuksista, kulutuksesta sekä muutenkin yleisestä kunnosta ja ajofiiliksestä.


Tankki täyteen ja matkaan!

Alkumatka meni juuri asennetun mp3 soittimen kanssa tapellessa. Kyseessä on ns. markan soitin mallia Hong Kong/Lidl tms. ja eipä aikaakaan kun sen kanssa luovutettiin ja päätettiin nautiskella ennemmin tuulen huminasta.

Matka taittui mukavasti. Isolohko 1.2 jaksaa vitosella isommatkin mäet eikä 155/13 kumi ollut urista tai tien kallisteluista moksiskaan. Leppoisaa ajelua kaiken kaikkiaan. Aurinko porotti, lämpöä lähemmäs 30 astetta, aurinkolasit päässä ja luu ulkona. Kesä on jees! Illalla kieltämättä hieman niskaa kuumotti ja aurinkolaseista oli ehtinyt jäädä rajat ohimoille. Noh, kesän ja avoautoilun varjopuolia, ei haitanne.


Tarkistetaan bensa, lisätään öljy!

Seuraava päivä oli vähintään yhtä aurinkoinen ja kuuma ja Tuurin Kyläkaupan parkkipaikalle tehdyn radan varressa henkilönosturissa seisominen vei mehut siihen malliin että paluumatka jätettiin suosiolla hieman illemmalle. Jonkin matkaa takaisin päin ajettuamme muistin että ai niin, oli kotoa lähtiessä puhetta että kannattanee tarkistaa Leppiksen öljyt sitten perillä, tuo kun tuntuu silloin tällöin vähän tuprauttelevan sinistä putkesta, ja varsinkin moottoritievauhdissa haisee sen verran että huonovointisempaa saattaisi harmittaa. Luotto Micran pomminvarmaan koneeseen oli kuitenkin sen verran vahva että päätimme ajella rauhaksiin seuraavalle huoltoasemalle asti. Eipä se tien varteen pysähtyminen mitään auttaisi kuitenkaan kun öljyä ei sattunut mukaan tulemaan. Seuraava asema löytyikin parinkymmenen kilometrin ajelun jälkeen. Pysähdys, öljyjen tarkistus ja kas, tikusta kastui vain pää. Eli seossuhde lähentelee 2-tahtisia ja vastedes olisikin fiksua varautua kannullisella öljyä mihin tahansa meneekin. Vaan eipäs auttanut viisastelu tuossa tilanteessa kun kannua ei ollut ja tämä kohtalaisen syvällä korvessa sijaitseva huoltoasemakin oli kiinni. Onneksi paikalle olis ilmeisesti kahvikupposen toivossa pysähtynyt myös samoista kisoista paluumatkalla oleva Sideways Drift Team. Iso mies pienessä punaisessa autossa osui ilmeisesti säälipisteeseen sen verran hyvin että Sideways tiimin Janne sponsoroi kannuun jäänyttä kilpurin öljyä sen verran että Leppis pääsi jatkamaan matkaa turvallisesti. Iso kiitos Jannelle :)

Ilmeisesti Leppis natusteli tuota kisaöljyä sen verran tyytyväisenä ettei mitään muunlaisia ongelmia matkalle enää sattunut vaan pääsimme turvallisesti kotikulmille.

Yhteenvetona todettakoon että tuo kottero kulkee häiritsevän tasaisesti ja mukavasti 80-100km/h matkavauhtia ja tällainen kookkaampikin (191cm + 115kg) jantteri mahtuu sillä ajamaan aivan ongelmitta. Tulipa tuossa heti reissun jälkeen kokeiltua myös minkälainen tuo Micra on ”täydellä kuormalla”. Autoon ahtautui 4 täysikasvuista aikuista ruokailureissua varten. Oikeastaan tuo ahtautua on tässä tapauksessa väärä sana. Nimittäin takapenkkiläisten kommenteista päätellen siellä oli tilaa reilustikin enemmän kuin niissä laitteissa joita meillä normaalisti on ajossa. Hämmentävää..

Kisaviikonlopun kuumuus oli myös hyvä testi Leppiksen tärkeimmälle valttikortille, eli ilmanvaihdolle. 400km katto auki eikä ainakaan vielä aiheutunut minkäänlaisia kolotuksia niskan tai hartioiden seudulle. Välillä oli kunnon läpiveto kun katon lisäksi oli auki myös sekä sivu- että takasivuikkunat. Joku väitti että Espanjassa meitä odottaa noin 40 asteen lämpötila. Kelpaa!

Reissu on tätä kirjoitettaessa jo ovella mutta Leppis tuntuu olevan koko lailla valmis reissua varten. Pitää enää vedellä kabiiniin hieman virtapiuhaa ja tupakansytyttimen haaroitinpalikka Osanetin tarjoamaa invertteriä ja autojääkaappia varten. Näiden oikeaoppisesta asennuksesta olikin kirsikka-sediltä ilmestynyt ihan oiva ohje joten tässä ei liene tarkemmin tarvetta sitä ruotia, ellei niiden kanssa tule mitään kommervenkkeja. Vaan mitäpä näiden autojen kanssa tulisi...



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti