keskiviikko 6. heinäkuuta 2011

Romulla Müncheniin

Saksa alkaa olla nähty, vielä yksi päivä tämän maan rajojen sisällä.

Tänään ajoimme upeiden teiden kautta etelään. Meno oli tasaisen notkeaa, ja jos eilen korjattiin Corsan takalaakeri hieman tärinällä niin tänään oli sitten BX Vanin vuoro. BX hyytyi keskelle vilkasta risteystä, ja se jouduttiin hinaamaan kapealle kaistaleelle. Vika selvisi nopeasti, kipinä oli kadonnut ja kärkien putsaamisella homma lähti rokkaamaan - valtavien aplodien saattelemana. Samalla muutkin saivat pienen huoltotauon, ja myös Cherryyn laitettiin hieman parempaa coolanttia syyläriin. Sen verran selvää ja alkavaa lämpöongelmaa oli havaittavissa heti kun moottoria kuormitetaan enemmän.



Mutta kuten kuvasta näkyy niin paikka korjaamiselle oli vallan mainio. Kirkas taivas, lämpöä ja peltoja. Eikä yhtään hyönteistä.

Iltapäivä kääntyi paljon mukavammaksi. Kävimme aika mukavassa isommassa, mutta kuitenkin aika pienessä kylässä pikkuisella kävelyllä, ja painelimme paikalliseen italialaiseen vetämään pizzaa, pastaa ja pihviä. Kerrassaan mainio tuokio, pari tuntia pelkkää ihmettelyä ja mahan täyttämistä. Annokset olivat jotain 6-9 euron tienoilla. Pari heppua veti pihvit, ne tuli pöytään kysymättä mediumina ja maku oli ihan okei. Varsinkin kun on syönyt pari päivää McDonaltsin ankeita pöperöitä.



Kun lähdimme kaupungista eteenpäin, niin demarimallin Citikka ilman kattokorotuksia eksyi muusta porukasta, ja samalla huomasimme Cherryn melkein keittävän. Flektin anturi oli kuollut, puhallin ei pyörinyt ja lämmöt tapissa. Korjaus oli simppeli, anturin johdot kiinni ja propelli pyörimään kokoajan. Näin taas päästiin eteenpäin.

Ruokabreikin jälkeen lähdimme tykittämään melko isoja nousuja, ja laskuja. Hyvin nopeasti nousimme yli 600m korkeuteen. Cherry alkoi tosin näyttämään hieman nurjempaa naamaa kilometrien pituisissa nousuissa jotka sisälsivät 12-15% osuuksia. Voima yksinkertaisesti loppuu, ja pieni Dasse teki parhaansa. Nelosvaihteella ei tehnyt mitään, kolmosella jaksoi juuri ja juuri jurnuttaa eteenpäin mutta samalla lämmöt nousivat tappiin. Kakkonen oli liian hidas, ja isompien kierroksien takia lämmöt nousivat vielä nopeammin tappiin. Ei muuta kuin puhallus täysille, kuumalle ja kabiiniin. Hikinen päivä muuttui hieman hikisemmäksi.

Toinen huikea efekti osui kohdalle kun lähdettiin pudottamaan alaspäin. Moottorijarrutus Kirsikassa on karua hommaa, kun laskettiin muutaman kilometrin pituista mäkiosuutta alaspäin. Kakkosvaihteella, yli 4500rpm mittarissa ja vauhti vain kiihtyi. Jäähdyttämättömät levyt pettäisivät saman tein, joten niitä ei oikein voi käyttää muuhun kuin pysähtymiseen. Luotto on kohdallaan Alppien ylitykseen, nämä mäet olivat pieniä.

Samalla touhuumisella ajoimme muutaman pienen ja kivan kylän läpi. Kaikki energia meni auton pitämiseen tiellä, mutta videota on tulossa kunhan saadaan siivottua. Tässä kuitenkin yksi otos joka ei silti millään tavalla anna oikeutta korkeuseroille.


Illaksi pudottelimme Autobahneja pitkin Münchenin lähitienoolle. Huomenna edessä on keskitysleiriä ja prinsessalinnaa. Viittä miljoonaa menevät autot, ja meidän noin 90km/h etenevä karavaani sopivat yllättävän hyvin yhteen kunhan löysimme hyvän ajorytmin. Silti noin 150km baanasiirtymän jälkeen ainakin itsestäni tuntui kuin olisin ajanut pari tuntia täysillä. Sen verran "suuripiirteinen" meidän Cherry on yli satasen vauhdeissa.



4 kommenttia:

  1. Melkoisia mäkiä jo. Saisiko pumppaushäviöitä jotenkin tehostettua alamäkiin jos on tarvetta esim. ryypyllä?

    VastaaPoista
  2. Ettei se lämpöjen nousu olis myös kiinni siitä, että flektin kohdalta on rivotus hukkunut matkalle syyläristä? Näin kävi mulle joskus..
    Kannattaa kurkata ja tarpeen mukaan vaihtaa syyläri jostain paikalliselta romikselta toiseen.

    VastaaPoista
  3. Jos _MacDonalds tökkii, niin ainakin saksasta löytyy kunnon sivistysvaltion tapaan pikaruokaketjujen aatelia, Burger King.. itse ainakin löytänyt usein puolivahingossakin mokomia.. :) Tuosta tsekkaamaan jos nälkä yllättää : http://www.burgerking.de/restaurants

    Hyvää rallia teille!

    VastaaPoista
  4. Syyläri tarkistettiin ennen matkaa, tietoisena vanhojen Nissanien rivotusten kehnosta kestosta. Kaikki on kuitenkin siltä osin kunnossa. Nesteen seassa on "wetteriä", flekti pakkokytketty päälle ja tarvittaessa ohjaamon lämmitinlaite toimii yllättävän tehokkaana lisäjäähdyttimenä. Hiki tulee mutta matka jatkuu. :)

    VastaaPoista